تبلیغات

آمار و اطلاعات

  • تعداد مطالب : 116
  • تعداد نظرات : 10
  • بازديد امروز : 84
  • بازديد ديروز : 146
  • افراد آنلاين : 1


بازدید : 2٫133

باقی ماندن بازتاب‌های اولیّه و مشکلات حرکتی و یادگیری ناشی از آن در کودکان

مرکز اختلالات یادگیری کوشا

تعریف بازتاب‌های اولیه

بازتاب‌های اولّیّه بازتاب‌هایی هستند که ناشی از فعّالیّت دستگاه عصبی مرکزی است که در نوزدان بهنجار و طبیعی در پاسخ به محرک‌های خاصّی ظاهر می‌شوند امّا در بزرگسالان از نظر عصب‌شناسی سالم در پاسخ به محرک‌های خاص ظاهر نمی‌شود.

مهم‌ترین بازتاب‌های اولیّه:

* بازتاب‌های غیرقرینه‌ای تونیک گردن

* بازتاب قرینه‌ای تونیک گردن

* بازتاب گالانت

* بازتاب تونیک لابیرنتی

* بازتاب مورو

اگر بازتاب‌های اولیه باقی بمانند چه اتفاقی می‌افتد؟

بازتاب‌های اولیه در طی زندگی درون رحمی رشد می‌کند و باید به طور کامل هنگام تولد ظاهر شوند. آن‌ها در طی ۶ تا ۱۲ ماه پس از زندگی برون رحمی توسط مراکز‌های عالی‌تر مغز بازداری می‌شوند. عدم بازداری آن‌ها می‌تواند در رشد مهارت‌های پیچیده‌تر اختلال ایجاد کند و مشکلاتی را موجب شود. در این حالت:

* حرکات بازتابی اولیه ادامه می‌یابد.

* بازتاب‌های وضعیتی نمی‌توانند به طور کامل رشد کنند.

* مشکلات حرکتی و جسمی و به تبع آن مشکلات در یادگیری مهارت‌های تحصیلی و مدرسه‌ای ایجاد کند.

* قسمت‌هایی از مغز که برای یادگیری، رفتار و اجتماعی شدن در بزرگسالی لازم است، نمی‌توانند به طور کامل بالغ شوند که منجر به مشکلاتی در این حوزه از زندگی کودکان می‌شود.

* کودک به جبران بازتاب‌های اوّلیّه و عدم رشد کامل بازتاب‌های وضعیتی می‌پردازد.

کودکان و بزرگسالان روش‌های متنوع و زیادی را هنگام حضور بازتاب‌های اوّلیّه به عنوان راهکار مقابله‌ای به کار می‌گیرند. بعضی از روش‌هایی که بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل:

* گوشه‌گیری اجتماعی

* پرهیز از یادگیری

* پرهیز از ورزش کردن

* نشستن به شیوه‌ای غیرمعمول

* خوردن به شیوه‌ی غیرمعمول

* گرفتن مداد یا خودکار به شیوه‌ای غیرمعمول

* نوشتن در گوشه‌های صفحه

چگونه می‌توان یک کودک دارای بازتاب را تشخیص داد؟

* بیش از حد تکانشی عمل می‌کند.

* دوستی ندارد و با کودکان کم‌سن‌تر از خود بازی می‌کند.

* هنگام بازی فوتبال در جایش خشک می‌شود و به حریف اجازه می‌دهد که توپ را از او بگیرد.

* دوربین است.

* دچار مشکلاتی در گرفتن اشیاء است.

* هیجانات ناپایدار دارد.

* ناپختگی هیجانی و اجتماعی دارد.

* مضطرب است.

- نمی‌تواند برای تمرکز بر یک چیز بخصوص، محرک‌های محیطی را از خود دور کند…

در بروشورهای بعدی در زمینه‌ی شناسایی و تشخیص هر یک از بازتاب‌ها و نحوه‌ ی مهار آن در دانش‌آموزان مطالبی خدمت علاقه‌مندان ارائه خواهد شد.

 

ارسال شده در تاریخ ۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۳ - توسط :

1
نظرات

تبلیغات

امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳


آخرین مطالب

مطالب تصادفی

آرشیو ماهانه


کلیه حقوق وبسایت برای رسانه آموزش نظری محفوظ می‌باشد

Copyright © 2014 - All Rights Reserved