تبلیغات
لینک دوستان
آمار و اطلاعات
- تعداد مطالب : 116
- تعداد نظرات : 10
- بازديد امروز : 100
- بازديد ديروز : 146
- افراد آنلاين : 2
درمان بوسیله رنگ ها
مرضیه نظری (کارشناس کاردرمانی – کارشناس ارشد روانشناسی)
در سال ۱۹۸۰ اسیومیرس یک معلم مدرسه در نیوزیلند مقاله ای را در مجله ویزیبل لگوپیچ ( یا زبان قابل مشاهده ) منتشر کرد که گزارشی از دانش آموزان دارای انحراف ادراک بینایی ، ارائه می داد . انحرافات ادراکی شامل ، بلوری شدن ، محو شدن ، حرکت خط درخشش ، جابجایی حروف و … می شود .
وی برای اولین بار از روکش های رنگی برای کاهش این انحرافات استفاده کرد . در سال ۱۹۸۳ هلن ایرلن ، روانشناس اهل کالیفرنیا ، تحقیقی که روی ۳۷ نفر انجام داد ، دریافت که مشکلات دانش آموزان با استفاده از لنزهای رنگی کاهش می یابد . او همچنین دریافت که برای هر فرد یک رنگ خاص نسبت به سایر رنگ ها مفیدتر است . ( استونسون و همکاران ۱۹۹۷ ، دیکنز ۲۰۰۳ ، نورسوس ۲۰۰۳ )
تحقیقات زیادی وجود دارد که یافته های ایرلن را تأیید می کند .
از جمله مقاله های آدلر ، آتوود ( ۱۹۸۷ ) رابینسون ، مایلر ( ۱۹۸۷ ) گرگ ( ۱۹۸۸ ) ، رابینسون و کانوی ( ۱۹۹۰) ، سوخو اگانر ( ۱۹۸۸ ) ، چیتام ، ارندن (۱۹۸۷) وارد ( ۱۹۹۱ ) تاپلور (۱۹۹۰) به نقل از اسپامورد و همکاران ( ۱۹۹۵) .
روکش های رنگی ، تلق های لاستیکی رنگی هستند که برای قرار گرفتن روی تن طراحی شده اند . آنها صفحه زیرین را رنگی می کنند .
بدون آنکه وضوح آن را تغییر دهند . از روکش ها می توان به صورت ترکیبی استفاده کرد و دامنه وسیعی از رنگها را ایجاد کرد ( ویلکنز ۲۰۰۳ )
علاوه بر روکشهای رنگی ، از لنزها و عینکهای رنگی نیز در تحقیقات استفاده شده است . هر فردی که روکش رنگی برای او مفید است ، از عینک رنگی هم می تواند استفاده کند . عینکهای رنگی برای خواندن با فاصله زیاد ، مفیدتر هستند . هر چند عینک ها و لنزهای رنگی پر هزینه تر از روکشهای رنگی هستند ، اما با دوام تر هستند و استفاده از آنها راحت تر است . (ویلکنیز۲۰۰۳)
وجود اینکه فلچر وارتینز ( ۱۹۹۴ ) ، سولان ( ۱۹۹۱ ) ، وایت ( ۱۹۸۸ ) در تحقیقات خود دریافتند که لنزهای رنگی تنها اثر کمی دارند ولی از طرف دیگر ، سالمن ( ۱۹۹۱ ) ، دابین ، کچ ( ۱۹۹۳ ) دریافتند که افراد با ناتوانی در خواندن وقتی از لنزهای رنگی استفاده می کنند بهترین بهترین عملکرد را خواهند داشتد . ( اسپانورد و همکاران ۱۹۹۵ )
ویلکنز و همکاران ( ۱۹۹۲ ) یک طرح ساده را برای بررسی اثر رنگ در ادراک متن بررسی کردند . آنها از رنگ سنج استفاده کردند . به این ترتیب که متن را با نور رنگی روشن کردند و اجازه دادند که رنگ و شدت رنگ به طور جداگانه بدون تغییر درخشندگی تغییر کند . وقتی که متن توسط افراد خوانده می شد عملکرد بهتری در مهارت خواندن نشان دادند .
استفاده از لنزهای رنگی نیز اثر مشابه داشت . شرکت کنندگان در این تحقیق از لنزها به مدت چهار هفته استفاده کردند .
رنگ لنزها با اسفاده از رنگ سنج برای هر شرکت کننده و انتخاب شد . ( استونسون – 1997 ) به دلایل نامعلومی رنگ بهینه از طریق روکش ها با رنگ های انتخاب شده توسط رنگ سنج متفاوت هستند . شاید به این دلیل که در استفاده از رنگ سنج ها ، رنگ ها نمام محیط بینایی را در بر می گیرند . و چشم ها با آن منطبق می شوند ( لایت استون و همکاران ، ۱۹۹۹ به نقل از والدی ، ویلکینز ۲۰۰۴ )
اینکه رنگ ا چگونه در درمان نارسا خوان ها موثر هستند به وسیله نظریه تعمیق سیستم بینایی تبیین می شود . همانطور که در بحث نقص سیستم بینایی مطرح شد . عملکرد ناقص سیستم بزرگ سلولی در افراد نارسا خوان دلیلی برای مشکلات خواندن آنهاست . بر اساس نظریه رنگ ها روکش های رنگی عدم تعادل بین گذرگاه سیستم بزرگ سلولی و سیستم کومیک را اصلاح می کنند . ( استونسون و همکاران ۱۹۹۷ )
ویلکینز این مسأله را به وسیله بش تحریکی سیستم بینایی تبیین می کند . اعصاب بینایی از چشم ها به کورتکس بینایی هدایت می شود و سبب تحریک سلول های عصبی در کورتکس بینایی در مغز می گردد . در نتیجه این فرایند ، قادر به دیدن هستیم . تغییر در محرک های میدان بینایی سبب تغییر در فعالیت کورتکس بینایی می گردد .
به علت حساسیت سلولهای عصبی به امواج مختلف ، تغییرات رنگ با طول موج های متفاوت می تواند الگوی فعالیت کورتکس بینایی را تغییر دهد .
این احتمال وجود دارد که رنگ مناسب بتواند تحریک بیش از حد سلولهای عصبی در این ناحیه را کاهش دهد . بنابران تجویز رنگ ها باید در دامنه ای از اختلال های سیستم عصبی مرکزی ، مثل : صرع ، میگرن و … که شامل سیستم بینایی و مرتبط با تحریک پذیری زیاد کورتکس است مفید باشد .
شواهد نشان می دهد که تجویز رنگ در این اختلا ها و از جمله در نارسا خوانی مفید بوده است . لذا افراد نارسا خوان با استفاده از رنگ مناسب مشابه افراد عادی در عملکرد خواندن توانا خواهند بود .
( ویلکینز ۲۰۰۳ ) ( لاوگرو ۱۹۹۸ ) به ۳۸ کودک نارساخوان ، متن هایی با رنگ قرمز ، آبی ، خاکستری ، سبز و سفید در صفحه مانیتور کامپیوتر ارائه داد و به ۳۲ نارساخوان دیگر متن های با روکش رنگی بر روی صفحات چاپی ارائه شد . متن به رنگ آبی یا خاکستری موجب پیشرفت در خواندن در ۸۰% نارسا خوان ها شد . لاوگرو متفاوت از آنچه ایرلن مطرح می کرد ، معتقد به اثر رنگ آبی و خاکستری در افراد نارساخوان است به نقل ( ریک ۲۰۰۰ )
اسپانورد و همکاران ( ۱۹۹۵ ) در طی تحقیقی اثر لنزهای رنگی را مورد بررسی قرار دادند .
۱۶ آزمودنی در این تحقیق شرکت کردند که همه آنها مشکلاتی در زمینه خواندن ، هیجی کردن ، ناکامی تحصیلی و عزت نفس پایین داشتند . با این از نظر هوش ، همگی در سطح متوسط و بالای متوسط بودند . همه ی آزمودنی ها پنج جفت از رنگی ( شفاف ، طلایی ، زرد ، آبی و بنفش ) را در یک نظم تصادفی بر چشم گذاشتند .
نور فلش به صورت محرک از زوایای مختلف ارائه شد و عکس العمل آنها بررسی شد . تست میزان خواندن در شرایط بدون لنز و با لنز مورد بررسی قرار گرفت . میانگین عملکرد خواندن در هر لنزها بجز آبی نسبت به شرایط بدون لنز پایین تر بود . در شرایط استفاده از لنز آبی آزمودنی ها عملکرد نسبتاً خوبی را گزارش کردند ( سیاخورد و همکاران ۱۹۹۵ )
استونسون و همکاران ( ۱۹۹۷ ) در یک آزمایش ۴۷ کودک در دامنه سنی ۱۱-۵ سال را بررسی کردند . هفت روکش رنگی از انستیتو ایران تهیه شد و یک روکش شفاف ( بدون رنگ ) برای مقایسه فراهم شد . از کودکان خواسته شد که ارزیابی کنند که کدام یک از روکش ها برای دیدن راحت ترند . در طی فرایند حذف ، روکش مناسب انتخاب شد . بیشترین انتخاب رنگها ، سبز نعنایی ( شش کودک ) و کمترین انتخاب رنگ زرد ( یک کودک ) بود .
از میان این کودکان ۵۱ درصد رشد ادراکی را در استفاده از روکش ها گزارش کردند و آزمایشگران ۳ ماه بعد به مدارس برگشتند و هر کودکانی که روکش رنگی دریافت کرده بودند را ارزیابی کردند . و از آنان سوال شد که آیا هنوز از روکش ها استفاده کنند و یا در آینده استفاده از آن را ادامه خواهند داد ؟
۴۲ کودک از ۴۷ کودک که روکش ها را دریافت کرده بودند ( ۸۹% ) اظهار کردند که همچنان از آن استفاده می کنند و ۳۳ نفر ( ۷۰% ) بیان کردند که امید دارند که در آینده از آن روکش ها استفاده کنند . اما پس از ارزیابی اول ۱۱ کودک ( ۳۳% ) همچنان از روکش استفاده کردند .
این کودکان با تست میزان خواندن ، آزمون شدند . زمان متوسط برای خواندن بدون روکش ۹۹ کلمه در دقیقه و با روکش ۱۰۲ کلمه در دقیقه بود . سرعت خواندن در شرکت کنندکان با استفاده از روکش ۸% افزایش یافته بود . ( استونسون و همکاران ۱۹۹۷ )
در مطالعه دیگری توسط همین گروه ۱۳ پسر و ۸ دختر با میانگین سنی ۱۰ سال و دو ماه انتخاب شدند و طی فرایند حذف روکش رنگی مناسب خود را انتخاب کردند .
آزمودنی ها در پنج شرایط مختلف مورد آزمون قرار گرفتند .
۱- بدون روکش ۲- با روکش خاکستری ۳- با روکش شفاف ۴- با روکش ترجیحی ۵- با روکش رنگی ممکن
مقدار کلمات صحیح در هر پنج شرایط محاسبه شد . میانگین های صحیح در شرایط بدون روکش ۸/۶۶ که در دقیقه ، با روکش شفاف ۸/۶۵ کلمه در دقیقه ، در شرایط استفاده از روکش خاکستری ۲۸/۶۶ کلمه در دقیقه و شرایط رنگ ترجیحی ۱/۷۴ در دقیقه و شرایط رنگ مکمل ۷/۶۹ کلمه در دقیقه بود .
میزان صحت خواندن در شرایط بدون روکش و روکش شفاف و خاکستری تفاوت معناداری نداشت .
هم چنین تفاوت معنا داری بین شرایط روکش ترجیحی و با روکش رنگ مکمل وجود نداشت ( استونسون و همکاران ۱۹۹۷ )
ورز و چیلز ( ۱۹۹۷ ) در طی یک مطالعه پایایی ، استفاده از روکش های رنگی را مورد بررسی قرار دادند . آزمودنی ها از دبیرستان الکوهاما انتخاب شدند . که شامل ۲۸ پسر و ۱۳ دختر با میانگین سنی ۹/۱۵ سال بود . ۲۴ روکش رنگی در تنوعی از رنگ ها انتخاب شدند .
دو روکش رنگی به طور همزمان روی یک صفحه سفید با اندازه cm 216 × 9 و ۲۱ که شامل حروف تصادفی چاپی بود قرار دادند . ازدانش آموزان خواسته شد که متن را بخوانند و بهترین رنگ آن را انتخاب کنند .
دو هفته پس از انتخاب رنگ ، دیگر دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گرفتند . مدت دو هفته بدلیل عدم یادآوری انتخاب قبلی در نظر گرفته شد .
از ۴۱ دانش آموز ، ۱۴ نفر ( ۱/۳۴ درصد ) انتخابی مشابه انتخاب اول خود در مرحله دوم داشتند .
از میان رنگ های انتخاب شده ، رنگ زرد – نارنجی بیشترین توافق را در دو تست نشان دادند . با توجه به اینکه میلر ۱۹۸۰ معتقد است که قسمتی دارای پایایی است که حداقل در ۸۰% موارد در نتایج آزمون و با آزمون آن توافق وجود داشته باشد . ( ورز – میپلز ۱۹۹۷ )
در مطالعه ای که توسط نورسوی ( ۲۰۰۳ ) انجام شد ، ۶۴ کودک انتخاب شدند و توسط متخصص چشم از نظر بینایی مورد بررسی قرار گرفتند .
در این مطالعه از آزمودنی هایی استفاده شد که از نظر بینایی ناهنجاری نداشتند . سرعت خواندن آزمودنی ها ، توسط تست میزان خواندن مورد ارزیابی قرار گرفتند.
تست میزان خواندن Rate Reading Test که توسط کلینزو همکارانش در ۱۹۹۶ تهیه شده است شامل ۱۵۰ است .
کلمات در ۱۰ خط با ۱۵ کلمه در هر خط قرار گرفته اند به نحوی که برای کودکان به راحتی قابل تشخیص است . ماهیت تست به نحوی است که مانع از حدس زدن کلمه توسط کودکان می گردد .
تعداد کلمات صحیح خوانده شده در دقیقه توسط کودک مشخص می گردد . از کودکان خواسته شده که به متن در حالی که نیمی از آن با روکش پوشیده شده بود نگاه کنند و از آنان سوال شد که در چه حالتی متن را بهتر می بینند .
در حالت با روکش یا بدون روکش . در کودکانی که روکش رنگی را انتخاب کرده بودند ، رنگهای دیگر دو به دو مورد بررسی قرار گرفت و از آنان خواسته شد که مناسب ترین رنگ انتخاب شود . هر کودک از رنگ ترجیحی خود استفاده می کرد . اگر کودک رنگ خاصی را انتخاب نکرده بود رنگ ها بصورت تصادفی برای او انتخاب می شد .
۱۴ آزمودنی از روکش های تصادفی و ۵۰ آزمودنی باقیمانده از روکش ترجیحی استفاده کردند . از این ۵۰ آزمودنی که روکش رنگی را انتخاب کرده بودند ۴۰ نفر از آنها استفاده از وکش را تا ۱۲ هفته ادامه دادند و ۱۰ نفر باقیمانده استفاده از آن را متوقف کردند و به این ترتیب ۳ گروه وجود داشت .
گروه اول : گروهی که ورکش انتخاب نکرده بودند .
گروه دوم : گروهی که روکش انتخاب کرده بودند ولی استفاده از آن را ادامه ندادند .
گروه سوم : گروهی که روکش را انتخاب کرده بودند و استفاده از آن را ادامه دادند .
تست میزان خواندن از کودکان گرفته شد و از آنها خواسته شد که کلمات را بخوانند و آزمایشگر طی یک دقیقه اشتباهات کودک را ثبت می کرد . تست در سه شرایط مختلف با استفاده از روکش ترجیحی کودک با روکش انتخابی تصادفی و بدون روکش از کودکان گرفته شد .
عملکرد آزمودنی ها مورد بررسی قرار گرفت .
هر تغییری در عملکرد با استفاده از فرمول زیر محاسبه شد .
( نمره بدون روکش – نمره با روکش ) ÷ نمره بدون روکش × 100
رشد بیش از ۵۰% در عملکرد ، نشان می دهد که تغییرات مناسبی در عملکرد به وجود آمده و آزمودنی در خواندن پیشرفت نشان داده است .
گروه کودکانی که استفاده از روکش های رنگی را ادامه داده بودند رشد معنا داری را در نمرات تست ، میزان خواندن نشان دادند .
کودکانی که استفاده از روکش های رنگی بصورت انتخاب تصادفی استفاده کرده بودند رشد محسوسی در عملکرد خواندن نشان ندادند ( نورسوی ۲۰۰۳ ) و کودکانی که استفاده از آن را ادامه نداده بودند تغییرات کمی در عملکرد نشان دادند .
منابع :
اینترنت
جزوه دکتر فریدون یاریاری استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران
تبلیغات
امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مطالب
- اختلال نقص دقت و تمرکز در کودکان
- تاثیر تشویق وتنبیه بر کودکان
- تمرین هایی برای پیشگیری از اختلال در پیش دبستانی
- فرم غلط املایی و رهکار های آن
- جدول نو سمن
- اختلال خواندن یا خوانش پریشی
- تسلیت به خانواده داغدار دانش آموز امیرصالح علی پور
- سال نو مبارک
- گزارش تصویری آموزشگاه آفرینش بابل (۶ماهه اول سال تحصیلی ۹۵-۹۴)
- افتخارات فرهنگی ، آموزشی و ورزشی دانش آموزان تلفیقی مرکز یادگیری کوشا
مطالب تصادفی
- برگزاری کارگاه سیستم امتحانات توصیفی
- تجلیل از دانش آموزان استثنایی موفق
- جلسات آموزش برگزار شده توسط خانم دکتر نظری در بهمن و اسفند ۹۴
- تسلیت به خانواده داغدار دانش آموز امیرصالح علی پور
- جلسات برگزار شده توسط خانم دکتر مرضیه نظری
آرشیو ماهانه
کلیه حقوق وبسایت برای رسانه آموزش نظری محفوظ میباشد
Copyright © 2014 - All Rights Reserved