تبلیغات

آمار و اطلاعات

  • تعداد مطالب : 116
  • تعداد نظرات : 10
  • بازديد امروز : 123
  • بازديد ديروز : 120
  • افراد آنلاين : 2


ارسال شده در دسته دسته‌بندی نشده
بازدید : 3٫426

تهیه کننده : محمدی

آموزش تقلید متقابل یک مداخلۀ طبیعی برای آموزش تقلید خود به خودی در طول تعاملات بازی با یک شرکت بازی است که برای آموزش کودکان در خود مانده کم سن و سال طراحی شده است.

روش تقلید متقابل یک روش طبیعت گرایانه بوده و در این آموزش تقلید می تواند تعامل کمی را با درمانگر یا ولی کودک افزایش دهد اسباب بای ها نیز بر اساس میزان علاقه کودک انتخاب شده و در هر ۲۰ دققیه یا بیشتر در یک چرخه تناوبی قرار خواهد گرفت. در طول این بازی فرد درمانگر از تمامی فعالیت های کودک با اسباب بازی ها، حرکات ژستی و کلامی، برای تشویق پاسخگویی به ادامه تقلید کردن، تقلید می کند. چنین عواملی منجر به افزایش انطباق موجود میان عملکردهای کودک درمانگر می شود. مثلا اگر کودک ماشینی را به سمت جلو و عقب حرکت می دهد آنگاه درمانگر نیز ماشین دیگری را به عقب و جلو در همان خط دید کودک حرکت می دهد.

- مبانی روش آموزش تقلید

مبانی آموزش تقلید متقابل بر این متکی است که درمانگر از تمام ژست، کلمات و اعمال کودک با استفاده از اسباب بازی تقلید کند. تقلید از کودک همچننی یک کار اصلی برای آموزش تقلید متقابل است زیرا کودک یاد می گیرد که تقلید یک تعامل دو طرفه است و درمانگر این فرصت مناسب را به دست خواهد آورد تا به کودک بازی ها، ژست ها و گفتارهای مناسب تر را آموزش دهد الگوی ارتباطی باید به شکلی باشد که حالتی دو طرفه و تعاملی داشته باشد. چننی ارتباطی نکات زیر را در خود دارد:

- برای هر دو طرف لذت بخش است.

- با توجه به سطح توانمندی ارتباطی فرد حالت تعدیلی دارد.

-واکنش نشان دادن به کارهای کودک و پذیرش این که کودک بازی را هدایت می کند.

اهداف روش آموزش تقلید متقابل:

- لذت بردن از ارتباط

- توانایی تقلید

- درک لذت حضور در جمع و با دیگران بودن

- رعایت نوبت

- همکاری با فرد دیگر

- توانایی انجام حرکات ظریف

- ادراک معنی موجود در ضد او…

مزایای روش آموزش تقلید متقابل:

- خود انگیزی بیشتر

- گسترش سطح ارتباط

- افزایش سطح پاسخگویی به محرک های مختلف

- بهبودی در رفتارها

- تمایل به همراهی با دیگران

- افزایش میزان آرامش و…

کاربرد ضوابط مربوط به آموزش تقلید متقابل به منظور اثربخشی هر چه بیشتر راهبردهای کار درمانی:

- رو در رو نشستن (چهره به چهره)

- بازی تقلیدی با اسباب بازی

- استفاده از تقلید کلامی

- متحرک بودن

- تنها از رفتارهای مناسب تقلید شود.

- موقعیت کنترل شود.

کاربرد آموزش تقلید متقابل در درمان کودکان در خود مانده:

بررسی ها در مورد آموزش تقلید متقابل نشان داده است که این روش به مهارت های تقلید ژست ها و اشیاء موثر است و علاوه بر مهارت های اجتماعی، سایر مهارت های اجتماعی مانند زبان، بازی وانمودی را افزایش می دهد و روش آموزش تقلید متقابل با افزایش میزان کلام در کودکان در خودمانده منجر می شود.

نتیجه گیری:

اکثر پژوهش های بررسی شده شواهدی مبنی بر اثربخشی روش آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان در خود وامانده ارائه می کند با توجه به مطالعات انجام شده می توان گفت که روش آموزش تقلید متقابل می تواند کودک درخودمانده را به تعلیم بیشتر و برقراری ارتباط تشویق کند.

ارسال شده در تاریخ ۲ بهمن, ۱۳۹۳ - توسط :

1
نظرات

تبلیغات

امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳


آخرین مطالب

مطالب تصادفی

آرشیو ماهانه


کلیه حقوق وبسایت برای رسانه آموزش نظری محفوظ می‌باشد

Copyright © 2014 - All Rights Reserved