تبلیغات

آمار و اطلاعات

  • تعداد مطالب : 116
  • تعداد نظرات : 10
  • بازديد امروز : 185
  • بازديد ديروز : 120
  • افراد آنلاين : 3


ارسال شده در دسته تشخیص و درمان
بازدید : 2٫747

آموزش کنترل بینایی

مرضیه نظری(کارشناس کادرمانی – کارشناس ارشد روانشناسی)

از نظر کنارت کنترل بینایی باید با الگوهای حرکتی کودک هماهنگ گردد .

اطلاعات بینایی به تنهایی در جهت یابی کافی نیست . بر این اساس کودک باید قبل از کنترل بینایی در زمینه الگوهای حرکتی رشد کافی داشته باشد . وی پنج تمرین برای این مسأله در نظر گرفت .

مرحله اول :

کودک باید با چشمان خود یک شیئ را دنبال کند در حالی که شیئ حرکات افقی – عمودی و چرخشی دارد . به علت اینکه حرکت چرخشی پیچیده تر از دو حرکت دیگر است بهتر است پس از حرکات افقی و عمودی انجام شود . در این وحله می توان تمرینات دیگری می توان داد .

اینکه کودک با توجه به دستور مربی ابتدا وسیله ای در جای نزدیک و بعد در جای دورتر را دنبال کند .

تمرکز متناوب روی اشیاء دور و نزدیک :

مثلاً مربی فرامین را به این صورت اعلام می کند ؛

 

به جاهایی که من می گویم سریع نگاه کن .

در ، لامپ ، میز ، مامان ، کمد و …

تمرین دیگر اینکه روی یک شیئ تمرکز کند در عین حال اینکه بدنش را آرام نوسان می دهد .

برای کودکی که زیاد وول می خورند یا اینکه قادر نیستند حرکات سرش را هنگام تعقیب کنترل کند بهتر است روی زمین بخوابد و در بالای سرش بنشینید . شیئی که در بالا در حال حرکت است را دنبال کند و با دو دست من سرش را به دو طرف بگیریم .

کاشی های رنگی که در کف اتاق در جاهای مختلف تعبیه کنیم که نور آنها مداوماً جابجا شود و سریعاً با چشمان خود آنها را دنبال کنیم گاهاً برای چند حسی کردن می توانیم سوالاتی هم بپرسیم که پاسخ دهد .

مرحله دوم :

در این مرحله آنچه در مرحله یک انجام شده توسط محرک قویتر از نظر بینایی مثل چراغ قوه و لیزر انجام می شود .

در اینجا هم می توانیم تلق های رنگی به اندازه سر چراغ قوه ببریم و نورهای مختلف را روی دیوار بیاندازد و آنها را دنبال کند .

و یا ما نور را در جاهای مختلف بیاندازیم و در بازی ، کودک باید با چشمان خود آن را دنبال کند و روی آنها تمرکز کند .

کودک می تواند با لیزر حرکات ایجاد شده ما را ، مثلاً رسم خطوط و اشکال روی دیوار را دوباره رسم کند .

و یا روی چند نقطه نور می اندازیم و بعد از قطع شدن نورها از کودک می خواهیم همان نقاط را دوباره روشن کند .

مرحله سوم :

در این مرحله چراغ قوه به عنوان محرک بینایی همان حرکات دوم را انجام می دهد با این تفاوت که کودک علاوه بر تعقیب چشمی با انگشت هم دنبال می کند .

در این مرحله اصطلاحات حرکتی عضلانی است ؛ اطلاعات حرکتی عضلات یا عضله ای چشم هماهنگ می شود .

در این مرحله می توانیم اشکال را هم با نور رسم کنیم و بعد از خاموش شدن انگشت اشاره خود را رسم کند .

مرحله چهارم :

علاوه بر افزایش شدت محرک بینایی ، کودک نور چراغ قوه را با انگشت لمس می کند ، به این ترتیب تحرک لامسه نیز صورت می گیرد .

مرحله پنجم :

در این مرحله آموزش با استفاده از یک توپ صورت می گیرد . در حالیکه معلم کف دو دست خود را روی توپ می گذارد و کودک نیز کف دو دست خود را در سمت دیگر توپ می گذارد .

معلم توپ را در جهت عمودی ، افقی و چرخشی حرکت می دهد و همزمان دستان کودک نیز حرکت می کند . به این ترتیب تحریک لامسه افزایش می یابد . به علاوه معلم از کودک می خواهد که با چشم نیز توپ را تعقیب کند . این تمرین را به وسیله ی پاندول نیز می تواند انجام داد . یعنی کودک با حرکت پاندول با دست خود آن را لمس کند و هدف را دنبال کند . ( یاریاری ۱۳۸۲ )

 

منابع :

- اختلالات یادگیری ، دانیل پی . هالاهان ، جیمیز کافمن / جان و لوید

- دکتر حمید علیزاده – دکتر غزل همتی علمدار

- جزوه دکتر یاریاری استادیار دانشگاه تربیت معلم

- اختلال یادگیری خانم دکتر عصمت دانش .

ارسال شده در تاریخ ۲۵ خرداد, ۱۳۹۳ - توسط :

1
نظرات


کلیه حقوق وبسایت برای رسانه آموزش نظری محفوظ می‌باشد

Copyright © 2014 - All Rights Reserved