تبلیغات

آمار و اطلاعات

  • تعداد مطالب : 116
  • تعداد نظرات : 10
  • بازديد امروز : 42
  • بازديد ديروز : 146
  • افراد آنلاين : 3


ارسال شده در دسته مغز
بازدید : 7٫225

مغز و کارکرد های آن ( نوروآناتومی مغز و کارکردهای آن )

مرضیه نظری (کارشناس کاردرمانی – کارشناس ارشد روانشناسی)

مغز و سیستم عصبی

تمامی رفتار انسان از مغز و دستگاه عصبی مرکزی تأثیر می پذیرد . رفتار یادگیری یکی از مهم ترین فعالیت های مغز است . نارسایی های یادگیری از بعد عصب شناختی منعکس کننده کژکاری خفیفی در این پیچیده ترین عضو بدن انسان است . ( ارنر ۱۹۹۷ )

قسمت های اساسی دستگاه عصبی

۱- دستگاه عصبی مرکزی : همه یاخته های عصبی مغز و نخاع شوکی را در بر می گیرد . ۲- دستگاه عصبی محیطی : شامل عصب هایی است که مغز و نخاع شوکی را به سایر اندام های بدن ارتباط می دهند .

نخاع

مغز تیره که بخشی از دستگاه عصبی مرکزیست که در داخل ستون مهره ها قرار دارد. در انسان ۳۱ جفت عصب نخاعی وجود دارد . راه های بالارو و پایین رو نخاع یعنی راه هایی که پیام های حسی را به مغز ویا پیامهای حرکتی را به عضلات بدن می برند .

مغز آدمی از

۱- هسته مرکزی ۲- دستگاه کناری ( دستگاه سمپیک ) ۳- نیمکره های مغز

هسته مرکزی

بصل النخاع :

بخشی از نخاع در محل ورود به جمجمه کمی قطور می شود که به آن بصل النخاع می گویند .

وظیفه آن رابط بین مغز و نخاع ، اهرم ارجاع تنفس و اثر بازداری –تحریک کنندگی بر نواحی دیگر عصبی دارد . که توسط تشکیلات مشبک آن صورت می گیرد .

پل مغزی ( برجستگی حلقوی )

بالای بصل النخاع و جلوی مخچه قرار دارد . راههای حسی بالارونده و پایین رونده که به صورت ضربدری پیام های سمت چپ بدن وارد فقرات و بر عکس می روند ، آسیب به آن اختلالات در حرکات طبیعی و نارسایی در احساس شنوایی ، درد و حرارت می شود.

مخچه

در پشت پل مغز و زیر نیمکره مغز قرار دارد . مسئول حفظ تعادل دهلیزی ، و وضع قرار گرفتن سر در فضا نضارت دارد . در تنظیم تن عضلانی و کنترل اعمال خودکار شرکت دارد .که آسیب به آن به تاکسیا اختلال در انقباض عضلات ارادی و از بین رفتن هماهنگی آنها و باعث غیر طبیعی شدن حالت بدن می شود .

هیپوتونی : خستگی زودرس عضلات که با کندی انقباض هماهاست لرزش در عضلات دست و سایر اندام ها در هنگام شروع حرکت ارادی ظاهر می شود . در نوشتن ، تایپ کردن ، نواختن موسیقی و مهارتهای ورزشی دچار مشکل می شوند .

دسیمتری : ناتوانی در پیش بینی فاصله و در نتیجه ایجاد ناهماهنگی بین میزان انقباض عضلات و فاضله و انحراف از خط مستقیم راه رفتن

اختلال در تکلم ( لکنت زبان )

نیتاگموس عضلات چشم

در انجام حرکات مخالف با تناوب سریع ( پشت روکردن کمر ، تنه ودستها ) ناتوان هستند .ویژگی دیگراختلال مخچه عدم توانایی در توقف سریع حرکات است .

مخچه عامل کنترل وهماهنگی دقیق حرکات بدن است .

اطلاعات جدا در مورد مخچه : مخچه علاوه بر اینکه مرکز کنترل و هماهنگی بدن است ارتباط عصبی مستقیم بین مخچه و بخش های پیشانی مغز دارد که در زبان ، استدلال ، برنامه ریزی ، قطعه کوتاه مدت درگیر است . در واقع مخچه مثل رهبر ارکسر عمل میکند .در صورت عدم وجود آن هر یکساز خود را می زنند . دروازه حرکت انسان است .

تالاموس مغز : تالاموس به شکل تخم مرغ می باشد . همه اطلاعات حسی بهغیر از بویایی قبل از رفتن به مغز وارد تالاموس می شوند .در واقع همانند ایستگاه اطلاعاتی عمل می کند که رله کردن اطلاعات را به عهده دارد .

تالاموس : دروازه ورود پیام های حسی به قشر مخ و در تقویت کنندگی سطح فعالیت های نورون های قشر مخ نقش دارد .

آسیب تالاموس :

از بین رفتن و یا کاهش احساس های پوستی در طرف مقابل بدنمی شود . و حرکات غیر ارادی زیادی می شود . فلج نسبی حرکتی –اختلال میدان دید .

هیپوتالاموس :

مسئول فعالیت های غدد درون ریز و حفظ تعادل بدن می باشد .

تشکیلات شبکه ای

شبکه ای از مدارهای عصبی که بخش زیرین ساقه مغز به سوی تالاموس بالامی رود . واز میان بعضی دیگر از ساختارهای هسته فکری می گذرد .

نقش مهم آن صافی اطلاعاتی است که به مغز ( قشر آگاهانه ) می روند . برخی را می فرستد و برخی را اجازه عبور نمی دهد .

وضع هوشیاری در هر لحظه تحت تأثیر فرایند گذر اطلاعاتی است که از صافی تشکیلات شبکه ای می گذرند .

دستگاه سمپیک

نظارت بر رفتارهای غریزی –سازگاری –انعطاف پذیری انسان دارد .

در واقع الگوهای غریزی را بازداری می کند . در نتیجه جانور می تواند در برابر تغییرات محیط انعطاف پذیر و سازگار تر باشد .

هیپوکامپ در حافظه تأثیر ویژه دارد .

آسیب بر آن قسمت باعث می شود اطلاعات جدید را نمی تواند یاد بگیرد .

ساختار قشر مخ

قشر خاکستری مخ : لایه ای خاکستری که سطح مغز را می پوشاند و عمده ترین نقشآن در ادراک می باشد .

بخش حسی قشر مخ : اطلاعات دستگاه حسی ( بینایی، شنوایی ، … ) را منعکس می کند .

بخش حرکتی قشر مخ : در حرکات اندام های بدن ( پاسخ حرکتی ) نقش دارد .

بخش ارتباطی قشر مخ : به حافظه تفکر و زبان مرتبط است .

قشر خاکستری به دونیمکره راست و چپ تقسیم می شود . و هر نیمکره به نحوی سازماندهی شده که اطلاعات حسی مربوط به طرف مخالف را دریافت و ماهیچه حرکتی طرف مخالف بدن راکنترل می کند.

اطلاعات هر دو نیمکره توسط جسم پینه ای به نیم کره ی دیگر منتقل می شود .

پس هر نیمکره اطلاعات سمت دیگر را هم دارد .

اختلاف تشریحی در دو نیمکره

برخی بخش ها مثل اینکه در نیمکره چپ مغز بزرگ تر است . در افراد راست دست و چپ دست است ، نیمکره چپ مغز در تکلم ، فهم شفاهی –کتبی در اعمال گفتاری و نوشتاری نسبت به نیمکره راست غالب است ونیمکره گویا احب گرفته است .

نیمکره راست اشیاء و کاربرد آنها را تشخیص می دهد . اعمال شناسایی فضایی طرح های هندسی –سه بعدی ،شناسایی آهنگ های موسیقی –تشخیص قیافه ها به عهده این نیمکره است .

آسیب ناحیه جلوی مغز ( پیشانی ) باعث کاهش قدرت تمرکز ، ناتوانی درذخیره کردن اطلاعات حسی در حافظه و تغییرات ناهنجار رفتاری می شود .

راست مغز عملکرد آکادمیک ضعیفی دارند .

ترجیح می دهند با دیگران یاد بگیرند . مدت زیادی نمیتوانند بنشینند ومسئولیت در گروه های غیر رسمی دارد . دنبال بیان خود نیستند و در آزمون های تشریحی موفق ترند .

چپ مغز : در مدرسه نسبت به یادگیری رسمی بهتر عمل می کنند . مسئولیت بالاتر و تمرکز بالاتر دارند . با قوانین کار می کنند . در آزمون تستی موفق ترند .

توجه به نوع عملکرد مغز بهترین تشخیص برای انتخاب درست کاردرمانی است .

عملکرد نیمکره راست مغز

-رویا و تخیل

-درک موسیقی– هنر و حرکات ریتمیک -بینایی– فضایی مرکز درک تصاویر و تشخیص چهره ها .هنگام جور کردن تصاویر در آزمون ها تکمیل بصری روی شباهت عمل می کنند .- قدرت حل معما . هنگام قسمت کردن به چگونگی بیان توجه میکند نه محتوی و دستان خود راحرکت می دهد .

- ترکیبی و کل نگر است . بطور همزمان عمل می کند .

- با خلاقیت طرح می دهد . قدرت کشف و اختراع است . پردازش از کل به جزء کل را می بیندنه جزدیات و افراد نیمکره راستی قدرت نظم و طبقه بندی ندارند . پردازش شهودی دارند .

مسئله ریاضی را می داند چه جوری حل می کند رانمی داند . پردازش غیر کلامی : غالباً احساس خود را درک می کنند ولی لغات مناسبرا نمی یابند . پردازش بهتر هیجان های منفی و همینطور مرکز احساسات ، عشق ، دوست داشتن ، تأثیر در آهنگ صدا و استعداد موسیقی آگاهی فضایی و جهت یابی .

بازی و ورزش : مهارت های حرکتی طرف چپ بدن– حافظه ارقام معکوس و قدرت حافظه بلند مدت ، با نقاشی و هنر طراحی سرو کار دارد . فاقد حس زمان است . در اولویت بندی مشکل دارد . در تلفظ و یافتن واژه ها مشکل دارد .

عملکرد نیمکره چپ مغز

در مورد اعداد به طور نا محفوظ شروع به شمارش می کند . حافظه ارقام مستقیم و حافظه کوتاه مدت تحلیلی منطقی و زنجیره ای عمل می کند .

تکلمی –برهانی –کنترل برون داد را در دست دارد . بنابراین مشخص می کند طرحهای خلاق نیمکره راست توهم است یا واقعی .

کنشی زبانی –از جزء به کل –پردازش نمادی در نوشتن به مکانیزم های مثل هجی کردن –اعراب گذاری –نقطه گذاری تمرکز دارد .

میان احساسات با لغات کمتر

شناسایی ساده هیجانات مثبت و بیان هیجانات ، عواطف کمتر .

مرکز ریاضی –توالی زمانی –فلسفه –منطق .

پردازش اطلاعات و طبقه بندی ونظم دهی را از پیش برنامه ریزی می کند .

این افراد هر چیز را با حرف زدن توضیح می دهند .

مطالب را باتکرار می آموزند .

لئوناردو داوینچی از هر دونیمکره استفاده می کرد .

عملکرد لوب پیشانی : -ضبط حافظه حرکتی : انجام حرکات ارادی و حرکات ظریف و برنامه ریزی حرکتی .

- حافظه حرکتی پیچیده

- بیان کلمات –آهنگ کلام و دستور زبان

- انگیزه

-بازداری

- ثبات ادراکی

- مرکز حرکتی تکلم

- هوش عاطفی –هیجانی قضاوت اجتماعی

- عملکرد های عالی و پیچیده مغز و حافظه فعال

- انعطاف پذیری

ضایعه به لوب پیشانی :

-حرکات کلیشه ای

- فلج اسپانتیک

- اختلال حرکتی تکلم

- اختلال حافظه ای

- اختلال در انگیزش

- اختلال در قضاوت اجتماعی

- اختلال در تکمیل تصاویر

- نمره پایین در تنظیم تصاویر

-نمره پایین در الحاق قطعات

- نمرهپایین در حافظه ارقام معکوس

- نمره پایین در محاسبه

- آپراکسی حرکتی ( از دست دادن مهارت های حرکتی )

- اختلال در غلبه نیمکره ای

- اختلال در کارکرد های اجرایی

- نمرهپایین کار روی مازها و ویسکانتسین –برج لندن –ریون

- نمره پایین در درک و فهم

- نمره پایین در شباهت ها

- نمره پایین در تکمیل تصاویر

عملکرد لوب آهیانه :

ادراک دریافت های حسی –بدنی ، واکنش های فضایی سر و کار دارد . و در ارتباط دادن اطلاعات بینایی –فضایی نقش دارد . جهت یابی فضایی –تفکر فضایی –ایجاد هماهنگی در عضلات محرک چشم ها برای ردیابی و تعقیب چشمی – دریافت حس پوستی ( لمس –درد … حس دهلیزی –تمیز در دو نقطه –تشخیص تحریک –دریافت حس عمقی –رسم اشکال –کپی کردن اشکال –کار با مکعب ها . حافظه کوتاه مدت )

ضایعات لب آهیانه :

-استر گنوزیس : ناتوانی در تشخیص اشیاء به کمک لمس

- ناتوانی در جهت یابی فضایی

- ناتوانی تن آگاهی

- اختلال تمیز دو نقطه و تشخیص محل تحریک

- انکار

- اختلال در رسم شکل

- نمره طراحی با مکعب ها پایین

لب گیجگاهی :

-محل دریافت حواس شنوایی … بویایی …. حس دهلیزی

- قشر ارتباطی مربوط به پردازش و ذخیره اطلاعات حس های مذکور –حس بینایی

- مرکزحس تکلم

- عواطف و رفتار جنسی ( رفتارهای هیجانی )

-حافظه بلند مدت

-ادراک بینایی پیچیده ( صورت افراد )

ضایعه لوب گیجگاهی :

-اختلال در دریافت حواس

- اختلال در پردازش و حافظه شنوایی …

- دیسفازی حسی

- اختلالات عاطفی –خلقی

- اختلالات حسی

- اختلالات حافظه کلامی چپ –حافظه غیر کلامی ( نیمکره راست )

- نمره پایین در محاسبه

- نمره پایین در شباهت ها

لوب پس سری حافظه بینایی و ادراک بینایی کیاسمای بینایی

ضایعه لوب پس سری :

-ضایعه راه بینایی – دید تونلی : از بین رفتن دید محیطی و امکان باقی ماندن دید مرکزی

- پدید و انکار

- نمره پایین در تکمیل

یکپارچگی بین حواس :

پژوهشگران به طور متعارف تحقیقات مربوط به یکپارچگی بین حسی را با جفت کردن دو سیستم حسی –ادراکی مختلف انجام می دهند . آنها کودک را ابتدا در معرض دیدن یک حسی یا محرک دیگر قرار داده و سپس محرک دوم را ارائه می کنند .

بینایی –حرکتی

مثلاً شکل از حروف را با مشاهده کردن یا لمس کردن بدهیم شناسایی کنند سپس ۵ شکل جدید را به همراه ۵ شکل قبلی ارائه میدهیم . او باید بتواند آنها را شناسایی کند .

بینایی شنوایی

تکلیف بینایی به کودکان با جفت های ۱ و ۳ با انگشتان به روی میز ارائه می کنیم و از آنها می خواهیم این صفر به ۶ را یادداشت کنند و هر کجا وقفه ای احساس کردند بین نقاط فاصله بگذارند . و این کار را می توانیم معکوی انجام دهیم .

فضایی –زمانی کودکان باید یک وقفه کوتاه مدت بین دو تن مختلف زمانی را با یک فاصله کوتاه بین دو نقطه فضایی یکپارچه کنند .

بصری –حرکتی –درکی

شکل بصری را با حرکت جفت جور کنند . اشیایی را که می توانند دستکاری کنند و به طور مناسب برای رسین به یک مسافت یا فضایی معین حرکت کنند .

ادراک شکل و زمینه توپی که از یک زمینه فریب دهند و چند رنگ به او نزدیک می شود توجه داشته و به آنها ضربه بزند یا آن را بگیرد .

ادراک فاصله و عمق

ادراک عمق به تیزبینی مربوط می شود .

برای این کار می توانید یک محیط حرکتی را مانند پرتاب توپ به هدف هایی که در فاصله های متفاوت قرار دارد تعیین کنید و از کودکان بخواهید تا آنرا اجرا کنند .

ادراک الگو و شکل

یکی از جنبه های جهت یابی فضایی بصری ادراک شکل است . یعنی قابلیت بازشناسی اشکال بدون توجه به اندازه و رنگ آنها و از این قبیل چیزها

معلمان بسیاری از اشکال هندسی را به عنوان هدف استفاده می کنند .

آگاهی فضایی

حدس زدن و تخمین موقعیت بر اساس اطلاعات بصری ضرورت پیدا می کند . شکل ساده این نوع ادراک آن است که اشیاء را در فضا موضع یابی کنیم .

یک وظیفه دشوار برای ادراک آن است که کودکان ، فضایی را ملاحظه کنند و سپس حدس بزنند آیا می توانند بدن خود را در آن ها دهند و از داخل آن عبور کنند یا نه

عصب رشد مجدد سلول های عصبی در صورتیکه از بین بروند یا بمیرند امکان پذیر نیست پس سلول های عصبی شاخه ارتباطات گسترده ای پیدا می کنند .

توجه : به توانایی ذهنی انسان گفته می شود که فرد اطلاعات خاصی از میان اطلاعات دیگر انتخاب و به پردازش بیشتر آن می پردازد . در واقع توجه به محدود کردن پردازش اطلاعات مربوط می شود .

توجه ارادی

هدف مشخص جستجو می کند و با انگیختگی و هوشیاری فرد هنر است .

آنچه که با انتظارات و توقعات ما هماهنگی دارد .

توجه غیر ارادی آنچه که با انتظارات و توقعات ما هماهنگی ندارد ، به صورت غیر منتظره اتفاق می افتد . توجه غیر ارادی توجه ما را بیشتر و زودتر به خود جلب می کند .

-نصف کردن خطوط

-علامت زدن مرکز دایره

- خط زدن ستاره ها

- سوار کردن ساختار ۳ بعدی بر اساس تصاویر – ارقام را جمع ببندد به همان سرعتی که خوانده می شود .

تقسیم بندی توجه براساس تعداد تکلیف

توجه متمرکز : در آن یک کار انجام می دهیم . توجه پراکنده : همزمان دو یا چند کار انجام می دهیم .

عوامل موثر : هر چه دوتکلیف به هم شبیه تر باشند انجام آنها دشوارتر است . ( گوش کردن به موسیقی و شنیده مکالمه دیگران ) ( مطالعه کتاب –تماشای تلویزیون ) هرچه در انجام تکالیف ماهر تر باشد انجام همزمان آسانتر است . راننده و تازه کار پژوهشی هم صورتگرفته است . ( خواندن و فهمیدن داستان –نوشتن املاء کلمات) پس از چهار ماه با مهارت به هر دو مسلط شوند . دشواری تکالیف انجام همزمان دو تکلیف دشوار توجه بیشتری می خواهد .

حافظه

به مجموعه فرایند های اکتسابی –نگه داری کاربرد اطلاعات کفته می شود . یادگیری مرحله اول حافظه است .

چگونه به خاطر بسپریم ؟ باتکرار از نیمکره چپ استفاده می کنیم .

و با استفاده از شکل –نمودار –فرا شناخت –مثال زدن و …

از نیمکره راست همزمان استفاده می کنیم . یعنی از حافظه کوتاه مدت که دچار فراموشی می شود به حافظه بلند مدت مطالب یادگیری را منتقل می کنیم .

مراحل حافظه :

۱- یادگیری و رمزگردانی : اطلاعات با ویژگی های گوناگون ، ظاهری و معنایی ثبت می شوند .

۲- نگه داری

۳- بازیابی : به صورت هوشیار و ناهوشیار بازیابی می کند .

برخی اصول مهم در حافظه

* یادگیری ارادی از یادگیری غیر ارادی موثرتر است .

مثلاً مطلبی به کودک گفته می شود یا داده می شود . و از او می خواهیم بخواند تا بعد بپرسیم . در واقع بازیابی به راحتی صورت گرفته خواهد شد .

* هر چه آگاهی فرد از جریان بازیابی و یادگیری بیشتر باشد عملکرد حافظه بهتر است .

* یادگیری عمقی از سطحی بهتر است

مثلاً یادگیری کلمه کتاب

۱- اگر بخواهیم که به حروف کتاب توجه کند و به سوال پاسخ دهد که آیا حرف (( ب )) در کلمه کتاب است ( یادگیری سطح اول )

۲- اگر بخواهیم آیا کلمه کتاب همزمان کباب است ( یادگیری سطح دوم )

۳- آیا کتاب جزء لوازم تحریر است ( عمقی اول )

۴- قضاوت کنید در جمله ی من ………….. مفیدی را از دوست خود قرض گرفتم . می توان کتاب را گذاشت .

* شباهت بین رمزگردانی و بازیابی بیشتر باشد عملکرد حافظه بهتر است .

* هر چه سرنخ های بیشتری به یادگیرنده داده شود عملکرد حافظه بهتر است .

* هر چه فرد در فرایند یادگیری فعال و درگیری بیشتر باشد عملکرد حافظه بهتر است.

خودش بسازد . ( ب –ک –و –ت –ر ) اثر تولید ( ترسیم ) عملکرد حافظه عملی بیشتر از حافظه کلامی است .

لوب آهیانه : حافظه کوتاه مدت

لوب پیشانی : کاری ، زمانی ، کلامی ، غیر کلامی

گیجگاهی : نیمکره چپ در حافظه کلامی نیمکره راست در حافظه عملی

پس سری : حافظه بینایی

مخچه : کوتاه مدت

هیپو کامپ در مغز پیشین قرار دارد .

زبان : وسیله ای برای ارتباط برقرار کردن –اجتماعی شدن و وسیله ای برای تفکر است . رشد یافته ترین و کامل ترین سیستم ارتباطی تکلم است .

سیستم زبان

شنیدن –گفتن ( زبان شفاهی ) سیستم اولیه زبان هستند .

خواندن –نوشتن ( زبان نوشتاری ) سیستم ثانویه زبان هستند .

پس پایه زبان نوشتاری ، زبان شفاهی است .

دریافت کننده : شنیدن –خواندن به عنوان سیستم درون داد هستند .

بیان کننده : گفتن –نوشتن به عنوان سیستم برون داد هستند .

برای نوشتن انشاء نیازمند تجربیات درون دادی کافی هستیم .

آسیب بخش بیانی فرآیند ارتباطی موجب :

اشکال در قالب بندی ایده ها ، رمز گردانی ایده ها و تبدیل به زبان گفتاری و نوشتاری –یادآوری توالی –ترتیب گرفتن و نوشتن .

دریافتی : باعث آسیب در دریافت ، ادراک نمادها از طریق چشم و گوش . یکپارچه کردن این اطلاعات در مغز و یادآوری –حافظه در واقع تبدیل تصویر حسی به ایده اثر می گذارد .

شنیدن معمولاً در یادگیری زبانی مورد غفلت قرار می گیرد . کشیدن حسی شنیدن معنایی نگاه چشمی در لب خوانی تمرینات شنیدن : با ضربات موسیقی –نت شنیدن مهارت اولیه و پایه برای سایر اشکال زبانی است . گوش راست ۲۳۴ گوش چپ ۳۵۶

گفتن :

یک فعالیت پیچیده است که به مهارت هایی مثل توانایی فکر کردن و انتخاب کلمه مناسب برای بیان –انکار –سازمان ذهنی کلمات برگرداندن جملات – به تکلم واقعی نیاز دارد .

خطاهای گفتاری ۱- تبدیلی : من یک دوست برای نامه ام بنویسم . در سیستم گفتاری کلمه دوست را بیشتر می شنویم . ۲- شکلی : من فردا به مسافرت رفتم . ۳- نوک زبانی : فرد در حالت معنایی می داند که چه می خواهد ولی در حالت ادا و تلفظ نمی تواند آن را بیان کند .

یادگیری خواندن به مهارت شناسایی حروف ، آواشناسی –واژه شناسی ، ترتیب و ترکیب خواندن –حافظه کوتاه مدت- خزانه کلمات و دانش معنایی نیاز دارد . ۱- کلمه خوانی : بازشناسی کلمات –شیوه تستی آموزش ماست . ۲- مفهوم خوانی : به فهم آنچه خوانده گفته می شود . نوشتن کلماتو جملات ساده و خواندن آنها . از کودک بخواهیم کلمه کبوتر را یکبار بدون صدای اول و یک بار بدون صدای آخر بخواند .

نوشتن آخرین مرحله رشد زبان است .

در واقع یکپارچه کردن شنیدن –گفتن –خواندن است .

به مهارت های هماهنگی دیداری –حرکتی –مهارت های زبان شفاهی حافظه به تفکر …… بستگی دارد .

۵/. زمان نوشتن به خواندن مربوط می شود .

نوشتن مهارت سازنده رو به عقب و جلو است .

+ نوشتن مکالمات خود –یادداشت روزانه –با نمودار نوشتن با اشکال نوشتن

مراکز مغزی زبان در نیمکره چپ است .

حرکات ظریف انگشتان –آپوزیشن … ضربان موزون –گره زدن و روی خط راه رفتن

+ فعالیت های مربوط به توانایی کلامی

۱- کلمه یابی ۲- شناختن حروف در هم ریخته

با دستورات شفاهی دستورات به صورت توجه ارادی

۳- روانی و سیالی کلامی و اندیشه . هر چه می توانند در مورد کلمه سبزی حرف بزنند .

یا کاربرد آن

۴- طبقه بندی کلامی : از بین این کلمات کدام کلمه متفاوت است .

بین متفاوت ها هم طبقه ای بسازد .

۵- روابط کلامی

رابطه آب با بابا ؛ اسب –زین

۶- توانایی عددی رمز گذاری عددی

 معکوس و تقسیم آن را انجام بدهد .

توانایی ادراک با سرعت ادراکی درب ۸۷۸ دارا ۷۸ داراب جدولی ردیف شود . ابتدا کل به جزء رمز نویسی اسب ۱۳۲ بار ۲۳۰ بست ۲۳۶ بام ۲۱۵ حالا رمز کلمات زیر را بنویسد . توالی حروف ب ب الف ت ت پ الف ب الف پ الف ت الف ی ب ه …… سری اعداد رابطه منطقی بین اعداد برقرار کند . شباهت بینکلمات داده شده را بگو . کودک خشک گاو استروپ به همراه ضربه ای بازی دقت به همراه ضربه ای

حافظه تطبیق نام اشیاء با شماره آنها بازسازی تصاویر شاخک ها فهرستی از نام و نام خانوادگی بدهند . بر اساس نام نام خانوادگی را بیاد بیاورند و یا بر عکس آن استدلال قیاسی از اگر امروز

بازیهای حسی – حرکتی

۱- تن آگاهی ۲- سازگاری حرکات حسی –حرکتی

۳- تعادل هماهنگی

۴- قدرت ماهیچه ای

۵- ادراکی حرکتی پایه

۶- نگهداری ذهنی –حافظه- تمرکز

۷- گفتاری و اجتماعی …

بازی مجسمه

کی بلده شکلک درآره ارتباط چشمی –خجالت کشیدن گل یا پوچ هماهنگی شنیدن –دیدن تمرکز –توجه –روابط اجتماعی –مشکلات دست خط بازی رنگین کمان هماهنگی اعضای مختلف آن –توجه –حافظه –تن آگاهی رول بازی دقت –توجه – تقلید یک احساسات لالی کردن مخچه –دهلیزی –تعادل ادراکی –دیداری یک قل دو قل هماهنگی چشمو دست –حرکات ظریف

بازی های ترسیم جهت یابی –ادراک فضایی تقلید دقت و توجه توالی

A B C

تکمیل

ماتریس یا مکعب ها

رمز گزاری

دقت شنیداری

فرامین شنیداری با مداد رنگی

دیدن

ردیابی کردن با چشم ها تمرینات با توپ

fitness

تمرینات با چهار پایه یا پله های رنگی

تمرینات نردبان خوابیده

تمرینات مخچه

راه رفتن متقابل در طول یک خطوط

پر کردن سودوکو کلمات و اعداد

(روی تخته تعادل حل کند)

کار با چهره های رنگی با کارت اعداد

حروف

تصاویر

اُلرکارت اولی را با آخری جا به جا کنم .

روی آخری و اولی چی قرار می گیرد .

ارسال شده در تاریخ ۲۱ خرداد, ۱۳۹۳ - توسط :

1
نظرات

تبلیغات

امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳


آخرین مطالب

مطالب تصادفی

آرشیو ماهانه


کلیه حقوق وبسایت برای رسانه آموزش نظری محفوظ می‌باشد

Copyright © 2014 - All Rights Reserved