تبلیغات

آمار و اطلاعات

  • تعداد مطالب : 116
  • تعداد نظرات : 10
  • بازديد امروز : 245
  • بازديد ديروز : 146
  • افراد آنلاين : 3


ارسال شده در دسته مغز
بازدید : 2٫037

خواندن فکر

مرضیه نظری (کارشناس کاردرمانی – کارشناس ارشد روانشناسی)

معنای کلماتی که ما به زبان می آوریم کجاست ؟یعنی وقتی کلمه ی درخت بر نوک زبان ما جاری می شود معنای آن در کجای مغز ماست که ما آن را درک می کنیم ؟

این سوال فلسفی و قدیمی است که حالا اسکن مغز آن جواب داده است . برای نخستین بار الگوی فعالیت های مغزی با معنای یک کلمه خاص تطبیق داده شده و این گامی به جلو در خواندن افکار از طریق فعالیت های مغزی است که می تواند پزشکان را در درمان بیمارانی که آسیب مغزی دارند یاری کند .

تکنولوژی ، امروز می تواند از روی فعالیت های مغزی کلماتی را که ما می شنویم استراق سمع کند . اما ژائو کوریا از دانشگاه ماستریخت هلند می خواهد تنها از روی فعالیت های مغزی دریابد که فرد به چه فکر می کند و نه اینکه چه می شنود . بر اساس نظر او جایی در مغز وجود دارد که بازخوردهای سخن گفتن ، خواندن ، شنیدن در آن جمع شده و معنای آن پردازش می شود .

در جستجوی مرکز این فعالیت ، او و همکارانش فعالیت های مغز چهار داوطلب دو زبانه را هنگام شنیدن کلمات گاو ، اسب ، کوسه ، اردک به زبان انگلیسی با استفاده از ام . آر . آی عملکردی بررسی کردند .

آنها توانستند یک الگوی فعالیت عصبی را در سمت چپ لوب گیجگاهی قشر مغز شناسایی کنند و سپس با تکرار و تمرین دریافتند کدام کلمه شنیده شده منطبق به کدام فعالیت است . تحقیقات بیشتر نشان داد که مفهوم کلمات در یک نقطه خاص از مغز قرار دارد . فرقی نمی کند که با کدام زبان شنیده شود .

با این حال الگوی شناسایی شده مختص هر فرد است ، چون مغز هم مثل دیگر اعضای بدن ویژگی های منحصر به فردی در هر شخص دارد . مرحله بعدی تحقیقات بررسی این موضوع است که آیا می توان افراد مبتلا به آسیب مغزی را ازطریق این سیستم درمان کرد یا معنای افکارشان را تشخیص داد .


 
برچسب‌های نوشته: , ,
ارسال شده در تاریخ ۵ تیر, ۱۳۹۳ - توسط :

1
نظرات

تبلیغات

امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳


آخرین مطالب

مطالب تصادفی

آرشیو ماهانه


کلیه حقوق وبسایت برای رسانه آموزش نظری محفوظ می‌باشد

Copyright © 2014 - All Rights Reserved