تبلیغات

آمار و اطلاعات

  • تعداد مطالب : 116
  • تعداد نظرات : 10
  • بازديد امروز : 226
  • بازديد ديروز : 120
  • افراد آنلاين : 5


ارسال شده در دسته دسته‌بندی نشده
بازدید : 3٫466

مدیریت اجرای تکالیف در منزل

عاطفه آذری-آموزگار ویژه استثنایی
کودکانی که دارای مشکلات یادگیری و توجه هستند در استفاده از زمان اغلب خیلی ناکارآمدند. وقتی کاری به آن ها داده می شود که انجام دهند، آن ها نوعاً وقت را تلف می کنند و در پایداری در انجام کار قصور می ورزند. چون بسیاری از والدین اصرار دارند که همه ی تکالیف فرزندشان تکمیل شود، انجام تکالیف می تواند زمان بسیار زیادی را از بعضی از این کودکان بگیرد. زمان طولانی انجام تکالیف برای کودک، والدین و سایر خواهر یا برادر وی بسیار محرومیت آور است

.
لذا باعث افزایش تمرّد و عصیان کودک، فشار روانی والدین و مشاجرات بین والدین و فرزند می گردد.
به این دلیل بسیار حیاتی است که والدین بر آن کنترل داشته باشند و برای زمانی که کودک باید برای انجام تکالیف صرف نماید، محدودیت قرار دهند. والدین با حمایت از جانب معلمان، باید توقعات واقع گرایانه تری برای اتمام کار و دقت در آن داشته باشند و کودکانشان را در هدف گذاری های عاقلانه برای خودشان راهنمایی کنند.
« تهیه دستور العمل برای چگونگی مدیریت زمان و هدف گذاری »
مدیریت زمان و هدف گذاری متناسب برای تکالیف والدین یک کار چالش آفرین است. والدین برای چگونگی مدیریت زمان و هدف گذاری به دستورالعمل جزء به جزء نیاز خواهند داشت.
«ابزار هدف گذاری» عبارت است از وسایلی که به عملیاتی کردن مراحل مدیریت زمان و هدف گذاری کمک می کند. کلید اصلی مدیریت زمان و تنظیم اهداف، پیشرفتتان در خصوص دادن دستورالعمل های مؤثر مرور کنید: با پیامدهای پیش آمده دقیق، روراست، نکته سنج و دقیق باشید. سیستم تقویت مثبت را همچنان ادامه دهید. از خود و فرزندتان به خاطر تلاش هایتان تمجید کنید.
حفظ دفترچه های روزانه تان مانند دفترچه ی زمان تکالیف و کل مقدار زمانی که صرف انجام تکالیف می شود، جهت کنترل پیشرفت مهم خواهد بود.
-    دفترچه ی خاطرات … دفترچه های روزانه ی شما باید شامل ارزیابی طولی روزانه از زمانی باشد که فرزندتان قادر است سر تکالیف خود بماند.
-    بسیار خوب، تکالیف تقسیم شوند! تکالیف تقسیم شوند! تکالیف باید به واحدهای کوچکتر نسبتاً مساوری تقسیم شوند. شما می توانید تکالیف را براساس موضوع و بر طبق میزان کاری که برای هر تکلیف مورد نیاز است، تقسیم کنید. مدت زمان توجه منحصر به فرز فرزندتان را به خاطر بسپارید. یک کلاس چهارمی ممکن است برای هر جزء به ۱۲ دقیقه زمان نیاز داشته باشد.
-    چرا تقسیم تکالیف؟ با این روش، فرزندتان با احتمال بیشتری قادر است توجه خود را به هر جزء خاص حفظ کند. توجه کنید که پایان هر جزء، فرصتی است برای فراهم آوردن بلافاصله یک تقویت کننده ی مثبت معنی دار ( برای مثال تحسین، پاداش های کوچک، یا امتیازی بخاطر این فضیلت) در همان هنگام که او تکالیف خود را واقعاً انجام می دهد به او تحسین کلامی بدهید.
-    ناظر و معلّم خصوصی: نقش اولیه ی شما، ناظر بر عملکرد تکالیف خانگی فرزندتان است. نقش معلم خصوصی تنها باید در اطمینان دهی ایفا شود، بطوریکه فرزندتان در آغاز دستورالعمل ها را بفهمد و در پایان تکالیف مربوط به هر موضوعی را بطور خلاصه مرور کند.
-    ابزار تنظیم هدف (GST): اکنون محدودیت های زمانی به روشی کاملاً نظام مند به کار برده می شوند. این گام ها وقتی یکی یکی برداشته می شوند، کمک می کنند که این سیستم جزیی از برنامه ی انجام تکالیف خانگی شود.
«« استفاده از ابزار تنظیم هدف »»
    از قبل تصمیم بگیرید موقعی که اهداف برآورده می شوند، چه پاداشی داده خواهد شد. تصمیم بگیرید که چه تعداد امتیاز برای رسیدن به پاداش لازم است.
    هر تکلیف را به اجزایی تقسیم کنید.
    محدودیت های زمانی را اعمال کنید. تصمیم بگیرید که چه مقدار زمان برای فرزندتان در انجام هر جزء از تکلیف مجاز خواهد بود. در حدود ۳ دقیقه برای هر جزء در نظر گرفته می شود. با این حال مختارید این زمان محدود را تعدیل کنید، تا مطمئن شوید که فرزندتان حداقل در ۸۰درصد موارد موفق بوده است.
    انجام اهداف را اعمال کنید. برای هر جزء از تکالیف از فرزندتان بپرسید چه تعداد مسأله را می تواند در این مدت زمان حل کند.
    اهداف درست را اعمال کنید. گام بعدی مذاکره در مورد درستی اهداف با فرزندتان، یعنی داشتن مجموعه ای از اهداف تکمیل شده است.
 از درک دستورالعمل ها توسط فرزندتان مطمئن شوید.
 آماده باشید! به فرزندتان یاد بدهید که کار را طی زمان مقرر انجام دهد. شما نیز مطمئن شوید که تکالیف تکمیل شده است.
  تحسین کلامی فراهم کنید.
  کودک را برای ارزیابی از تکلیف راهنمایی کنید. در پایان زمان محدود، فرزندتان را برای کاری که تکمیل کرده تحسین کنید. به او اجازه دهید در قسمت مناسب، تعداد مواردی را که تکمیل کرده و تعدادی که فکر می کند درست است را بنویسید.
  کار تکمیل شده را ارزیابی کنید. آیا فرزندتان از تکمیل اهداف پا را فراتر گذاشته، یا به تکمیل هدف دست یافته یا اصلاً به هدف دست نیافته است.
  میزان درستی را ارزیابی کنید. خاطر نشان سازید که فرزندتان چطور متناسب با اهداف درست پیش رفته است.
  جمع امتیازات کل را حساب کنید.
   پاداش ها را فراهم کنید! در پایان تکالیف خانگی، اگر کودک امتیازی گرفته، به او تقویت کننده بدهید. به یاد داشته باشید که اگر فرزندتان در حداقل ۸۰درصد موارد فوق نشده، ممکن است نیاز داشته باشید اهداف را تعدیل کنید. به خاطر داشته باشید هر بار که جزیی از تکالیف پشت گذاشته می شود، حتی اگر هم نادرست باشد، دوباره آن را انجام ندهید. به جلو حرکت کنید. اگر فرزندتان به هدفی دست نیافته، امتیاز را از بین نبرید.
موفقیت تحصیلی در کودکان بیش فعال و کم توجّه نوشته ی توماس جی.پاور، جیمز ال.کاروس تیس . دنیا اف هبوش.« مدیریت زمان» واژه ی « برنامه ریزی» به معنای « برنامه ریزی پیشاپیش » است نه طراحی .
جایی که یادگیری وجود داشته باشد، برنامه ریزی پیشاپیش کار ساده ای نیست. به این دو نکته ی مهم که لازم است در مورد برنامه ریزی در نظر داشته باشید، توجه کنید اول ، مؤثر و کارآمد بودن، باید بخشی از سیستم مدیریت شما باشد که ضمناً نشان می دهد. آیا کار در مسیر رسیدن به نتایج مورد نظر، برنامه ریزی شده است یا خیر و اگر ضرورت دارد، اصلاحات لازم اعمال شود. دوم این که برنامه ریزی، نیازها را با منابع هماهنگ می کند.
مبنع:
مقابله با استرس مطالعه « مشکل، تشخیص، راهکار » تألیف و ترجمه : دکتر محمد مهدی شریعت باقری /نشر دانژه – چاپ اول ۱۳۹۱

 

ارسال شده در تاریخ ۲۶ آبان, ۱۳۹۳ - توسط :

1
نظرات

تبلیغات

امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳


آخرین مطالب

مطالب تصادفی

آرشیو ماهانه


کلیه حقوق وبسایت برای رسانه آموزش نظری محفوظ می‌باشد

Copyright © 2014 - All Rights Reserved