تبلیغات

آمار و اطلاعات

  • تعداد مطالب : 116
  • تعداد نظرات : 10
  • بازديد امروز : 247
  • بازديد ديروز : 245
  • افراد آنلاين : 1


ارسال شده در دسته بیش فعالیمقالات و پژوهش ها
بازدید : 945

نکات درمانی جهت افزایش توجه

مرضیه نظری (کارشناس کاردرمانی – کارشناس ارشد روانشناسی)

کشف علایق و اشتیاقات کودک؛

اولین پله در کمک به این بچه ها این است که خانواده و متخصصین چیزهایی را که به راستی در زندگی آن ها را به خود جذب می کنند کشف و شناسایی کنند. مرحله بعدی شامل شدت دادن اشعه های اشتیاق و احساسات جهت پیشرفت علاقه آن ها می باشد.

بهترین راه جهت کشف علایق کودک مشاهده او در هنگام فراغت می باشد و بررسی این که چه فعالیت هایی بیشتر از همه انرژی و تمرکز را برای بچه ها ایجاد می کند.

بعد از کشف علایق باید با ملاحظه کار را شروع کرده و شعاع های علایق و تمایل او را دامن بزنید. این موضوع حائز اهمیت است که علایق کودک توسط بزرگسالان خرد نشود، زیرا بیشتر اوقات بچه ها ترجیح می دهند تا خودشان سرگرمی ها و فعالیت ها را به تنهایی انجام دهند. و در برابر دخالت بزرگسالان مقاومت می کنند. لیستی از علایق شامل موارد زیر می باشد؛

فوتبال، عروسک، کامپیوتر، ماهیگیری، پازل، موزیک، عکاسی، شنا و …

          ایجاد یک برنامه ورزشی (تربیت بدنی) قوی در مدرسه؛

 

برنامه قوی و جدی که به طور مرتب به کار گرفته می شود. می تواند در مورد بچه هایی با ویژگی های رفتاری پرخاشگری و کمبود توجه مؤثر باشد.

 انجمن ملی ورزشی و تربیت بدنی توصیه می کند که دانش آموزان مدارس ابتدایی روزانه خود حداقل ۳۰ دقیقه برنامه ورزشی داشته باشند و دانش آموزان در سطوح بالاتر ۴۵ دقیقه. عده ای از متخصصین توصیه می کنند که بازی های یکنفره نسبت به بازی های دو نفره مفیدتر می باشند.

این برنامه های جدی در مدرسه ها در واقع به بچه ها کمک می کند تا از طریق یکدیگر به انرژی خود سوق دهند و عزت نفس خود را بهبود ببخشند.

استفاده از موسیقی متن جهت افزایش توجه و ایجاد آرامش؛

موزیک های برانگیزنده مانند راک می توانند تأثیری شبیه تأثیر ریتالین ایجاد کنند.

بچه هایی با مشکل توجه حین شنیدن موزیک راک کاهش قابل ملاحظه ای در فعالیت های حرکتی نشان می دهند. محققین حدس می زنند که موزیک راک در واقع مخچه را تحریک می کند که این خود سبب می شود که ریتم بارز پریشانی محیط مجاور را رد کند و توجه او را جذب کند.

 و در پایان ریتم های تکراری به تولید یک کاهش در تنش ماهیچه های اسکلتی متمایل می شوند (سبب تقلیل ماهیچه های اسکلتی می شوند) که این خود فعالیت های حرکتی را کاهش می دهد. اگر موزیک های تحریک کننده مؤثر واقع نشوند، می توان از شکل های دیگر موزیک استفاده کرد.

در مجموع در انتخاب موزیک باید دقت کرد تا از انواع متفاوت موزیک مطابق با زمان های مختلف شبانه روز استفاده کرد. برای مثال بعضی از آهنگ ها مانند آهنگ های تحریک کننده و بیدار کننده در شروع روز می توانند مؤثر باشند و برخی دیگر همچون آهنگ های آرام بخش و لالایی در خواب.

استفاده از رنگ ها

اغلب بچه های کم سن و سال در یک محیط رنگارنگ همراه با اسباب بازی ها و کتاب های رنگی و ۰۰۰ زندگی می کنند. اما وقتی همین بچه ها به مدرسه می روند با دنیای متفاوتی مواجه می شوند (دنیای سیاه و سفید) حتی ممکن است آن ها رنگ دلخواه خود را فراموش کنند. برای این بچه ها دنیای سیاه و سفید شاید آسیبی برای یادگیری باشد و استفاده آگاهانه از رنگ ها جهت برجسته کردن اطلاعات کلید مهمی برای موفقیت تحصیلی آن ها می تواند باشد.

مشاهده شده است که هرگاه حروف در پرده ای از رنگ ها ارائه می شوند بیشتر توجه بچه ها را به خود جلب می کنند . البته هرگاه رنگ ها به صورت منسجم و هماهنگ به کار گرفته نشوند، می توانند سبب حواس پرتی شوند.

برای مثال نشانه ها و علامت های رنگا رنگ و همچنین تصاویر اطراف و حاشیه موارد یادگیری به آسانی سبب نشاط آن ها می شوند و بعضی از آن ها را آشفته خاطر می سازند.

در واقع معلمین و والدین باید رنگ ها را تا آن جا که امکان پذیر است در فعالیت های مدرسه و تکالیف خانه بگنجانند. برای مثال استفاده از مدادهای رنگی، گچ رنگی، کاغذ رنگی و .. .

بعضی از محققین پیشنهاد می کنند تا از رنگ های دلخواه و مورد علاقه بچه ها جهت تقویت محیط یادگیری آن ها استفاده شود.

حذف مواد آلرژی زا در رژیم غذایی (برنامه غذایی کودکان)؛

با گذشت زمان دانشمندان ارتباط بین برنامه غذایی و نقص توجه را کشف کردند و نقش غذاهایی را که ما روزانه در برنامه غذایی خود از آن ها استفاده می کنیم از جمله گوشت / شیر / شکلات و ۰۰۰ را در واکنش های ذهنی بچه ها مشاهده نمودند.

طی تحقیقات مشخص شده است که غذاهایی که حاوی مواد رنگی و نگهدارنده هستند سبب واکنش های رفتارهای منفی در بچه ها می شود.

 

 

نشانه های مواد آلرژی زا می تواند از موارد زیر باشند:

پف کردن چشم ها / سیاهی دور چشم / سردرد / زیاده فعالیتی / تندخویی / خستگی و ناتوانی در تمرکز.

دانشمندان به خانواده هایی که به آلرژی غذا در کودکان مشکوک شده اند، استفاده از یک برنامه غذایی حذفی را پیشنهاد می کنند که بیشتر شامل گوشت و سبزیجات و میوه و آب و برنج باشد و شیرینی و شکلات و تخم مرغ و لبنیات و غلات به نسبت کمتری استفاده شوند.

گذراندن زمان های مفید و سازنده کنار خانواده؛

خانواده در واقع نخستین معلم بچه ها می باشد و طبیعت وابستگی بچه ها به والدین را برای سال ها بعد از تولد آن ها به وجود می آورد. بنابراین والدین در حفظ تطابق کودک با محیط مؤثر می باشند.

اگر رابطه خویشاوندی میان والدین و کودکان با بحث و تعامل منفی پر شود، سبب می شود آنها در این تطابق با مشکل مواجه شوند. بچه هایی با اختلال توجه هم مانند سایر بچه ها به چنین رابطه و حفظ آن نیازمند

ارسال شده در تاریخ ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۳ - توسط :

1
نظرات

تبلیغات

امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳


آخرین مطالب

مطالب تصادفی

آرشیو ماهانه


کلیه حقوق وبسایت برای رسانه آموزش نظری محفوظ می‌باشد

Copyright © 2014 - All Rights Reserved